İKİ TEKER ÜSTÜNDE HAYAT KURTARAN TOP 20

Merhaba ‘Serüven’ciler. Adımızda yer alan ‘Motosiklet Tutkunları’ ifadesinden de anlaşılacağı üzere bu makineler bizim için bir yaşam tarzı… Sadece sesi ya da virajı ile değil bir kültür oluşturması belki de bu kadar bizi bu tutkuya bağlıyor…

Fakat sürekliliğe sürekli vurgu yapıyoruz. Çünkü devamı olmayan bir tutkunun hiçbir anlam ifade etmeyeceğini bir yaşam felsefesi olarak görüyoruz. Bu nedenle araştırma ekiplerimiz sürekli okuyor, düşünüyor, araştırıyor ve yazıyor.

https://www.seruven.org.tr/akademi/motosiklet-akademisi/nde bahsedilen aşamalar yeni başlayanlar için önemli bilgileri içeriyor. Ancak trafiğe çıkmak ve iki teker üstünde seyrederken bir yandan da trafikte olmak radarlarınızın sonuna kadar açık olmasını gerektiriyor. Ancak bu radarlar neye göre ve hangi durumu tehlike olarak kodlayarak önlem almanız noktasında size uyarılar verecek? İşte bunun için bu 20 altın kuralı zihninize kazımanız gerekiyor. Bu bilgiler ışığında beyninize işleyeceğiniz koruyucu yazılım, sizi büyük tehlikelere karşı önlem almanız için refleks haline gelecek. 

ABD’de motosiklet üstüne yapılan bir araştırmadan esinlenen editörlerimizin kaleme aldığı bu dosyayı sizlerle paylaşacağız.  ‘Dikkatli Sürüş’ üzerine çok önemli tespitler içeren bu yazı dizisini her motosikletliye okutabilmek temennisiyle diyerek, sizi hayat kurtaran tekniklerle baş başa bırakıyoruz.

MOTOSİKLETTE HAYAT KURAN 20 ALTIN KURAL

  1. O An’ı iyi belirleyin!

Gidiş ve geliş çift şeritli bir yolda mükemmel bir sollama yapabilmek için altı saniyeyi geçmeyin. Şeridin ardındaki yerinizi tekrar alana kadar sollamanızı abartılı olmayan, yumuşak bir gazlama ile tayin edin.

  1. İyi hesap yapın!

Karşı yönden gelen araç veya tepe üstü, viraj gibi kör noktalar bizden ne kadar uzakta? Bunu iyi belirleyin. Bu, sizi muhtemel bir çarpışmadan kurtaracaktır.

  1. Tampon tampona hazırlanmayın!

Önde bulunan, takip ettiğiniz araç, kilometre taşı gibi yol kenarında belirlediğiniz bir objeyi geçtiği sırada içinizden sayın: “Binbir.. Biniki…” Eğer o noktaya siz “İki” dediğiniz anda varmyosanız, bilin ki çok yakın takip yapıyorsunuz.

  1. Bir gözünüz seyir çizgisinde olsun!

Aracın seyrettiği şeritteki doğrultuyu gözlemleyin ve motosikletinizi onun size ulaşamayacağı bir çizgide tutmaya çalışın.

  1. Asla kararsız kalmayın!

Trafikte kendinizi sürekli kararsızlık içinde buluyorsanız, bu durumu neden yaşadığınızı sorgulayın. Gidonu sağa sola meyil vererek sürmeyin. Şayet manevra yapmak zorunda olsanız bile şeridinizin dışına taşmamaya özen gösterin.

  1. Dönüşünüzü tehirli yapın

Virajın mümkün olduğunca en dış tarafından başlayarak dönüşe hazırlanın ve hızınıza uygun biçimde yatış pozisyonu alın. Dönüş açınızı  mümkün olduğunca tehirli yaparak sadece daha ilerisini görmekle kalmaz, merkezkaç kuvvetinin bileğinizde oluşturduğu baskıyı da azaltırsınız.

  1. Eşya kayabülü, bi’ şey düşebülü!

Trafikte hiçbir zaman sadece siz olmayacağınızı bilerek sürüşünüze odaklanın. Diğer araçlarda kayması muhtemel yükleri gözlemleyin ve algınızı bu noktada sürekli açık tutun. Taş, kaya yüklü bir kamyon ya da ev eşyası taşıyan açık kasa bir kamyonet sizin için tahmin etmediğiniz bir anda kötü bir sürpriz doğurabilir. Özellikle tehlikeli şekilde yük taşıyan araçları fark edin. Aranızdaki mesafeyi sabit tutun ve en sağdan seyredin. En kısa zamanda aracın aynasından sürücü ile ile göz teması kurun. Bu, kaçış ve göz teması sonrası uygun zamanda yapılacak sollama size bariz bir üstünlük sağlayacak.

  1. Bariyer arkasında seyir yapmayın!

Bir motosikletli için önündeki ufkunu kapayan, görüşüne engel teşkil eden hacimdeki araçların arkasına takılmak ciddi bir risktir. Kamyonlar, kamyonetler ve diğer önünüzü ve dolayısıyla trafikte gerçekleşen hareketleri, tehlikeleri görmenizi engelleyen araçlardan uzak durun. Bu aynı zamanda sizin karşı taraftan gelen araçlar tarafından görülmemenize neden olarak, ikincil bir riske de yol açar. Eğer sollayacak fırsatınız yoksa mümkün olduğunca geride kalın. Hatta sabit kalın, bırakın bir kaç otomobil sizi sollasın ve aralığı doldurup, size güvenli bir mesafe oluştursun.

  1. Herkes varken siz olmayın!

Sürücüler şehirlerarası yollarda seyahat ederken şehir merkezlerinden geçiş planlarını iyi tayin etmelidirler. Büyük bir metropolün, bir yerlere yetişme çabasında olan sürücülerle dolu, yoğun trafiğiyle boğuşmaya kalkmayın. Herkesin var olduğu trafik saatlerinde siz orada bulunmamaya dikkat edin!

  1. Temel kontroller sıradanlık yapmasın!

Yalnızca dikiz aynalarınıza ya da çevresel, genel bakış açınızın yeterli olduğuna güvenmeyin. Her şerit değişikliğinde uygulayacağınız kuralları, ‘usta oldum gerek yok’ düşüncesi ile değil de refleks hareketi olarak bilinçaltınızda iyice oturtun.

  1. Ne düşündüğünüzü bilsinler!

Şerit değiştirirken sizden başka kimse bu niyetinizi bilemez. İnsanlardan müneccim olmalarını beklemeyin. Mutlaka hangi yöne dönecekseniz o yönle ilgili en az iki saniye sinyal verin. Eğer 90 derecelik tam bir dönüş yapacaksanız en az dört saniye sinyallerinizi yakın.

  1. Sağ en güvenli istikamet!

Trafikte seyir halinde ilerliyor ve herhangi bir sollama yapmayacaksanız mutlaka sağ şeritte seyir edin. Sol şeridin sadece sollama amacıyla kullanılmak amaçlı yapıldığını unutmayın. Eğer bir şehirde trafik akışı sağ şeritte daha hızlı akıyor ve sol şeritte sürekli tıkanmalar yaşanıyor ise o ildeki sürüş kültürü bencillik üzerine oturmuştur. Bu durum, grup güvenli sürüş ilkelerinden ne kadar uzak bir algı yerleştiğinin işaretidir.

  1. Bırakın geçsinler!

Sizden daha hızlı olanlara yol verin. Bu yapılabilecek en medeni  davranış. Aynı zamanda sizi motosiklet üstünde ‘Sürekli’ tutabilecek önemli bir koruyucu duygu. Sürdürülebilirlik motosiklet sürücüleri için olmaz ise olmazların başında geliyor.

  1. Yerine göre hız

Unutulmamalıdır ki; bulunduğunuz mahalde bulunan etkenlere göre hızınız aşırı, yüksek ya da normal olarak betimlenir. Araç yoğunluğu, kavşak, kör noktalar ve virajların konum ve durumuna göre hızınızı ayarlamak zorundasınız. Şehir içinde ise bu “etkenler” fazlasıyla bulunmaktadır!

  1. Kötülerden uzak durun!

Kazaların çoğu birden fazla sürücünün karışmasıyla meydana gelir. Bu nedenle her zaman iyi bir sürücü olun ve kötü sürücülerden uzak durun.  Sağına soluna bakmadan kontrolsüzce şerit değiştiren, abartılı manevralarla trafiği tehlikeye atan, normalden fazla hızlı ya da yavaş seyreden bir sürücü kötü nitelemesi için gerekenleri fazlasıyla yapıyor demektir.

  1. Kör noktalarda kumar oynamayın!

Trafikte seyrederken önünüzde görüş açınızı kapatan büyük ve geniş bir aracın arkasında hayal edin kendinizi. Birçok kez yaşadığınız böyle bir durumda kör noktaların ne denli risk oluşturduğunu biliyorsunuz. Motosiklet sürücüleri ilk 10 bin km’yi devirdikten sonra büyük bir özgüven yaşarlar. Özgüven iyidir. Ancak risk almayı öğütleyen bir özgüven kumar oynatıyor ise ve ortaya koyduğunuz şey hayatınız ise ne demek istediğimizi gayet iyi anlıyorsunuz . Kör noktalarda yüksek risk alarak kumar oynamayın!

  1. Geleceği gözlemleyin!

Motosiklet ile trafikte ilerlerken dalgınlık gibi bir lüksünüzün olmadığını iyi bilin. Riskleri minimize etmenin birinci yolu tehlikeyi önceden sezmek ve hemen önlem almaktır. Bu nedenle yolun ileriki noktalarında olan bitenleri gözlemleyin. Diğer yandan ise aynalarınız ile arkanızdan gelenleri kollayın. Minimum 10-15 saniyelik bir görüş ufkunun rehberliğinde seyretmek size çok şey kazandıracak. Her dönüşteki çıkış noktalarını tespit etmeniz de size ayrı bir artı kazandıracak.

  1. Eliniz frende!

Bahsini ettiğimiz risk bölgelerinde sağ elinizi hemen fren kolunun üstünde bekletmeniz size intikal süresi ve sonucu olarak mesafesinde hayati ölçüde önemli destek verecek. Bunu en az iki parmağınızla yapmanız gerekiyor. Bu, daha önce yapmış olduğunuz acil frenleme pratiklerinde kazandığınız alışkanlıklarınız ile ilgili. Kısaca, her an tetikte olun.

  1. Arkanızı kollayın

Kırmızı ışıkta beklediğinizde, kavşakta hareket etmeden önce, hızınızı azalttığınızda mutlaka gözünüz sık sık aynalarınızda olsun. Motosikletin araç sürücülerinin ön cam görüş açılarında hacim olarak az bir yer kaplamaları sizin için risk oluşturabilir. Sizi fark etmeyen bir araç sürücüsünü yeterince yavaşlamamasından fark edebilirsiniz. Bu nedenle aynalarınızı kontrol ederken her zaman kalkışa hazır bekleyin. Ve en önemlisi kendinize bir acil kaçış rotası çizin! Bunlar eğer refleks haline gelir ise uygulanabilirliğinin çok pratik olduğunu fark edeceksiniz.

  1. Rotanız; Sol teker izi

Dört tekerlekli taşıtların motosiklet sürücülerine göre  daha az dikkat ile trafikte seyrettiğini aklınızdan çıkarmayın. Önünüzdeki araçların bıraktığı sol tekerlek izinin yer aldığı hat, prensipte motosikletlerin izlemesi gereken ideal çizgidir. Kasis ya da çukurları ortalamaya çalışan araçlar genelde iki teker ortasına getirmeye çalışırlar bu engelleri. Ayrıca dökülen yağlar ve diğer likitler genelde orta kısımda yer aldığından bu idealdir. Diğer yandan, eğer sağ tekerlek izinden ilerliyorsanız, arkadan gelerek sizi takip eden ve büyük ihtimalle hacminizden dolayı sizi umursamayan bir sürücünün belirmesi ve sizi yokmuş gibi kabul ederek şeridi kaplaması ve sonuç olarak sizi sağ şeride mahkum bırakması çok muhtemeldir. Bu, bir anda emniyet şeridindeki engeller ile karşı karşıya kalmanız ve kaçacak yerinizin kalmaması anlamına gelir. Bu nedenle sol teker izi, bunun gibi birçok riski yok edecektir.

Bir yorum yaz

error: İçerik Koruması!